sobota, 16. novembra 2013

Charlieho malé tajomstvá /recenzia/


Názov: Charlieho malé tajomstvá
Originálny názov: The Perks of Being a Wallflower
Autor: Stephen Chbosky
Rok vydania: 1999
Vydanie na Slovensku: Slovart, 2012
Väzba: mäkká väzba
Počet strán: 207

Charlie. Nevieme kto je to, odkiaľ je, ani či sa naozaj volá Charlie. Jediné, čo o ňom vieme je, že má strach zo strednej školy. A teraz si poviete: "Och, typický teenager.

Ale mýlite sa, lebo Charlie bol všetko len nie 'typický'.

Musím povedať, že som najprv videla film, ktorý má v hlavnej úlohe Emmu Watson, Logana Lermana a Ninu Dobrev. No nepozeraj to. Film bol úžasný a bol to ten typ, ktorý keď skončí, ešte hodinu pozeráte do steny a rozmýšľate o ňom. Preto som bola zvedavá aj na knihu. Začala som ju čítať ale... nepáčila sa mi. Hovorila som si, že je to prvá kniha pri ktorej je film oveľa lepší a viac vystihuje tie emócie. Pokračovala som v čítaní však ďalej (so zachmúrenou tvárou) a potom som si niečo uvedomila.

Chyba nebola v knihe, ale vo mne. Čítala som ju nesprávne. Ale myslím, že je to normálne, pretože skočiť do Charlieho myšlienok a života - to nie je len také jednoduché. Chvíľu mi trvalo, kým som ho prijala takého aký je a kým som ho pochopila - to mi trvalo celú knihu a možno, že Charlieho celkom nechápem doteraz. 

Ide o to, že Charlie píše listy o prvom roku na strednej svojmu priateľovi. Niečo ako denník, ale tieto listy boli osobnejšie. A to som si myslela, že denník je najosobnejšia vec na svete. Proste som mala pocit, že to hovorí naozaj mne, že to ja som ten jeho priateľ.

Charlie bol v listoch veľmi otvorený a písal o všetkom, čo sa dialo v jeho hlave a čo prežil. A bola to práve jeho otvorenosť, ktorá mi na začiatku tak strašne vadila. Chcela som aby o niektorých veciach nepísal, ale to bol proste Charlie. A uvedomila som si, že hoci bol Charlie výnimočný, takých "Charliovských" ľudí je na svete veľa a prežívajú/myslia si to, čo on. Aspoň niečo z toho. 

Charlie nám píše o svojich spomienkach, rodine, nových priateľoch a o témach, ktoré tu sú, ale nehovorí sa o nich. Má svoje tajomstvá, ktoré sú vlastne tajomstvami iných. Je to kniha o ničom a zároveň o všetkom.


Knihe dávam všetkých 5 hviezdičiek, aj keď mám stále pocit,
že film je o kúštik lepší, lebo tunelová scéna je proste... nekonečná :)

8 komentárov:

  1. Ja som najprv čítala knihu, veľmi ma to bavilo, bolo to také iné, fascinujúce a pravdivé 8) ku koncu už toho bolo na mňa veľa, takže som strhla 1 hviezdu, začalo ma to trošku nudiť, film je ale vernou kópiou, keďže to režíroval autor knihy, podľa mňa sa to moc vydarilo.
    Kniha určite stojí za prečítanie 8)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Mňa koniec knihy zaujímal asi najviac, pretože vo filme som v závere celkom nepochopila, čo sa Charliemu stalo a myslela som, že kniha mi to viac objasní. A stalo sa. :)

      Odstrániť
  2. Odpovede
    1. Aj je, ale musíš si najskôr zvyknúť na Charlieho osobnosť. :)

      Odstrániť
  3. Aj podľa mňa je film lepší a čo je najdôležitejšie, hrá tam Logan Lerman :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja som to skôr začala pozerať kvôli Hermione-ehm, teda kvôli Emme. :D

      Odstrániť
    2. Tak aj kvôli tej, ale LL je môj obľúbený herec :D :D A Na Emmu som bola veľmi zvedavá, lebo to bol tuším prvý film od HP, kde som ju videla :D

      Odstrániť
    3. Presne a ešte k tomu Nina Dobrev... jeden lepší než druhý. :D

      Odstrániť