štvrtok, 19. februára 2015

Moje pôstne knižné predsavzatie




Včerajším dňom začalo moje veľmi obľúbené obdobie v roku - pôst. Týchto 40 dní je pre mňa časom, kedy sa zameriavam na svoje správanie voči druhým, sebe a Bohu. Skúmam ho, hľadám čo môžem zmeniť, vylepšiť... Znova trochu nasmerovať svoj život niekam na cestu, z ktorej možno občas schádzam mimo.


Pôstne obdobie je aj chvíľa, kedy si chcem dať nejaké predsavzatie. Malo by to byť niečo, čo by sme mali obmedziť alebo naopak pridať. Tak ako aj po minulý rok, tak aj teraz som si stanovila predsavzatie, že v pôste budem čítať len kresťanskú literatúru. Možno si pamätáte na môj minuloročný článok. Myslím, že mi z toho vznikne pekná tradícia. :)


Kedže veľmi rada čítam knihy, chcem aby to nejako súviselo s nimi. A toto je najlepší čas v roku, kedy by som sa s nimi mohla nejako obmedziť a zároveň od nich trochu oddýchnuť. Keď sa spätne pozriem na zoznam, v poslednej dobe som prečítala len knihy, ktoré ma akoby vyčerpali a priniesli mi sklamanie (okrem Narnie pravdaže, tá bola mojim svetielkom). Cítim, že potrebujem pauzu, ale na druhej strane sa od kníh nechcem úplne odstrihnúť. A kresťanská literatúra je vždy dobrá voľba. Verím, že mi dodá silu a povzbudí ma. Presne si spomínam, že aj minulý rok som sa pred pôstom cítila akási unavená a preto ma vtedy napadlo toto predsavzatie. Po skončení pôstu som sa potom cítila sviežo (k čomu pomohla aj jar vonku :) a mala som chuť znovu sa vrátiť k čítaniu ostatných príbehov.

Väčšinou mám len takéto tenké knižky - tak akurát. Skoro všetky sú ešte neprečítané, takže sa na ne teším. Určite budem písať aj recenzie a chcela by som tiež aj nejaké články, ak by sa mi podarilo. Okrem toho na prvej fotke môžte vidieť aj moju Bibliu, ku ktorej mám špeciálny vzťah. V advente si z nej vždy postupne čítavam Starý zákon a v pôste Nový zákon. To je tiež taká moja tradícia. A konečne sa chcem aj riadne pustiť do Denníčka a každý deň si z neho aspoň trošku prečítať.

Držte mi palce, aby som sa teda dobre a pekne pripravila na Veľkú noc a to isté prajem aj vám. :)
Dali ste si aj vy nejaké predsavzatie alebo sa budete inak pripravovať? Alebo pôst nejako neriešite?

10 komentárov:

  1. Veľmi pekný článok :)
    Páči sa mi tvoje vnímanie pôstu.
    Ja som z týchto vecí dosť mimo a vôbec to neriešim.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Aly, vďaka za povzbudzujúci článok :) ... veľmi Ti prajem, aby čítanie hodnotných kresťanských kníh i tento rok prinieslo také krásne jarné veľkonočné osvieženie :) Pamätám si na minulý rok - ako si sa cítila na začiatku pôstu i na jeho konci.

    Ja mám pôstne obdobie veľmi rada - asi najradšej zo všetkých liturgických období. ... vnímam ho ako hlboké obdobie, kedy je príležitosť "obmyť si oči srdca", aby ešte jasnejšie videlo to ako veľmi má Pán človeka rád, vnímam to i ako príležitosť vstúpiť ešte do väčšej hĺbky v osobnom vzťahu s Ježišom.
    Mňa oslovil list, ktorý nám na začiatok pôstu adresovala naša sestrička provinciálna Blažeja ... okrem iného tam bolo aj toto:

    Koľko „málo“ stačí, aby bol svet i život krajší, pravda?
    Stačí z obyčajných vecí urobiť neobyčajné, alebo – lepšie povedané – vidieť obyčajné veci také, aké sú v skutočnosti v Božích očiach, teda neobyčajné, vzácne, hodné povšimnutia a plného prežívania, pretože sú od Neho.
    Pôst, ktorý nám je opätovne ponúknutý, je časom učiť sa mať takýto pohľad, pozerať a vidieť takto.

    ... v tomto duchu túžim prežiť pôstne dni, jeden, po druhom. ... podarí sa mi "v obyčajnom" nájsť, vidieť "neobyčajné a vzácne"? ... Pán so mnou do každého dňa bude vchádzať a bude ma to učiť. Moc sa na tie dni teším :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem veľmi pekne. :) Aj ja si prajem v tomto zmysle prežiť pôst deň za dňom. :)

      Odstrániť
  3. Tvoj článok bol inšpirujúci a veľmi sa mi páči, že cez pôstne obdobie chceš čítať iba kresťanskú literatúru a súhlasím, že je to skutočne dobrá voľba :) No najmä sa mi páči to, že pôst vnímaš v takejto hĺbke.
    Tento rok by som chcela i ja prežívať pôst intenzívnejšie ako po minulé roky a vďaka komentáru vyššie od sestry Noemi, ktorý je veľmi krásny a taktiež povzbudzujúci ako tvoj článok :), by som chcela aj ja vidieť v obyčajnom neobyčajné a vzácne...Ale najmä, aby sa môj vzťah voči Bohu prehĺbil a moje srdce začalo meniť a učiť k ešte väčšej láske k blížnym :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, veď aj tvoje komentáre sú vždy veľmi pekné. :) Ja od minulého roku beriem pôst ako jedinečnú príležitosť, ktorú si nechcem nechať ujsť ale naopak prežiť čo najsilnejšie. :)

      Odstrániť
  4. Ja pôst nejako obzvlášť neriešim a predsavzatia si radšej žiadne nedávam, lebo ich potom nesplním :D Vo veľa veciach som vytrvalá, ale v tomto zrejme nie :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ono sa to skôr týka novoročných predsavzatí, pretože vydržať 365 dní je naozaj ťažké. Ale v pôste to je "len" 40 dní a navyše to má aj svoj význam, takže vtedy si rada dám nejaké predsavzatie. :)

      Odstrániť
  5. Tak dúfam, že skutočne načerpáš potrebnú energiu.:) Pôst riešim, no moje predsavzatia nezvyknú byť úspešné.:/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. :) Tak si skús dať len nejaké malé, ktoré zvládneš. Aj to sa ráta. S myšlienkou, že to robíš pre niekoho alebo na nejaký iný konkrétny úmysel lepšie vydržíš. :)

      Odstrániť