nedeľa, 31. mája 2015

Mara Dyerová #1 - Čo sa stalo Mare Dyerovej? /recenzia/

Keď sa Mara Dyerová prebudí v nemocnici, musí čeliť hroznej správe - budova, v ktorej sa nachádzala s jej ďalšími tromi kamarátmi sa zrútila a zasypalo ich. Prežila ako jediná. Ibaže Mara si na nič z tej noci nepamätá - prečo tam išli, čo sa udialo... čo sa jej stalo? Aby sa vyhla všadeprítomným spomienkam na jej najlepšiu priateľku Rachel, spolu s rodinou sa presťahujú. Ale aj po toľkej diaľke ju prenasledujú vidiny jej kamarátov a rôzne halucinácie, ktoré jej začínajü komplikovať už aj hneď prvý deň v škole. Mara o nich mlčí, pretože nechce ešte viac pútať pozornosť svojej príliš starostlivej matky. Zároveň spoznáva na novom mieste nového chlapca Noaha, od ktorého sa snaží držať ďalej, no v realite sa deje presný opak. Keď sa jej život začína uberať divným smerom, Mara si postupne uvedomuje, že šialenstvo je súčasťou nej...

Vždy pred začiatkom čítania knihy sa snažím nevytvárať si o nej vlastné očakávania. Ale do Mary som sa púšťala s takou chuťou na niečo, čo by obsahovalo fantasy alebo až hororové prvky. Namiesto toho ma na začiatku ovalila kopa klišé vecí, ktoré sa so mnou vliekli aj ďalej (okrem toho bolo v prvej polovičke hrozne veľa chýb v texte). Neviem prečo, ale veľmi mi tu prekážalo to školské prostredie a Marine neustále sťahovačky z hodiny na hodinu.

Ani po vyše týždni neviem, čo by som o knihe napísala, pretože vo mne nevzbudila skoro nijaké pocity. Boli väčšinou iba negatívne - a ani tie nemali nič spoločné s príbehom, ale s tým ako sa mi kniha nepríjemne čítala. Dobre, našlo sa pár scén, z ktorých ma mrazilo (zelené náušnice, ZOO... to bolo fakt desivé) a tiež ma vpred poháňala aj tá štipka zvedavosti, čo sa tej našej Mare stalo. Čoskoro ma však pokračovať v čítaní viedla len snaha dopracovať sa ku tomu super prekvapivému záveru, ktorý všetkých tak ohúril... No keď som došla na koniec, nejako extra mnou nepohol. Ale uznávam, že bol naozaj nečakaný a nikdy by ma nenapadlo, že sa tam udeje takýto zvrat.

Tento môj nezáujem voči šokujúcemu finále zrejme spôsobila celková ľahostajnosť, ktorú som k postavám pociťovala. A to je pri čítaní asi to najhoršie - bolo mi jedno, čo sa im dialo. Mara a Noah si ma nedokázali získať. Nepríjemne na mňa tiež zapôsobilo v akej miere sa príbeh zaoberal ich vzťahom - veď jedno ich rande trvalo tuším niekoľko desiatok strán. Chcela som, aby tam bolo viacej tých strašidelných chvíľ a tajomna - neskôr som si čítanie tejto knihy dokonca vyhradila iba na noc, aby som aspoň trochu zvýraznila tú atmosféru tam, ale veľmi to nepomohlo.

Čo mi bolo na Mare naozaj sympatické bolo jej kreslenie, kiežby sa mu autorka povenovala viac krát. Na knihe sa mi tiež páčila tá čudná pomätenosť, kedy som občas nevedela čo je skutočnosť a čo nie. Napriek tomu, že mi na konci ostalo zopár nezodpovedaných otázok, ma to však do ďalšieho dielu veľmi netrhá a neviem, či sa do neho niekedy vôbec pustím...

Názov: Čo sa stalo Mare Dyerovej? | Originálny názov: The Unbecoming of Mara Dyer | Diel série: 1. diel, Mara Dyerová [Mara Dyer] | Autor: Michelle Hodkin | Vydanie: 2011 | Vydanie na Slovensku: Slovart, 2013 | Väzba: tvrdá väzba | Počet strán: 392