pondelok, 20. marca 2017

Moje japonské básne haiku #1


  Prvý jarný deň   

Hoci to tak vonku nevyzerá, dnes oficiálne začala jar a aby som vám trochu rozveselila farbami tento upršaný deň, prinášam článok z novej rubriky. Minulý rok som spoznala veľmi zaujímavý a zvláštny básnický žáner haiku. Okamžite ma zaujal, pretože pochádza z Japonska a odkedy som pred rokmi začala pozerať kórejské, ale aj japonské seriály, je mi z týchto ďalekých krajín všetko blízke. Rozhodne nie som na haiku odborníčka, na Wikipedii je o ňom napísané oveľa viac, ale poviem vám aspoň to, čo som sa prvý krát dozvedela ja a čo ma povzbudilo vytvoriť svoje prvé haiku.





Haiku je teda japonská báseň, založená na troch veršoch o počte 5-7-5 slabík. Obsah takejto básne sa predovšetkým zameriava na prírodu, životné prostredie, človeka a podobne. Môže to byť pekné, vtipné, trefné s pointou alebo len o tom, že žaba urobila žblnk do jazierka. Kedysi, keď som písala double-drabble poviedku, mala som problém s tou podmienkou, že musí mať presne dvesto slov. S tým som rozhodne vtedy nebola kamarátka. Ale teraz, pri haiku, to pravidlo so slabikami nevnímam ako obmedzenie, ale zábavnú hru. Tvorím, počítam slabiky a baví ma to. Hocikedy sa len tak na niečo zahľadím a už vymýšľam básničku, ktorú si môžem zapísať aj neskôr, pretože si ju ľahko zapamätám. Je to fakt jednoduché, preto nečakajte od mojich trojverší nejakú hlbokú poéziu, skôr iba ako taký prídavok k fotografiám, s ktorými som ich spojila. Ale naozaj som si túto tvorbu obľúbila, páči sa mi to a dúfam, že vám bude tiež. :)

6 komentárov:

  1. Ó, Aly, toto je dokonalé!!! Tie fotky a tie slová, nádherná hra so slovami, som úplne z toho mimo :D Je to také nádherné, plné citu a pôsobí to na mňa tak ľúbezne❤❤❤ Júj, toto si budem čítať stále dookola. Je úžasné, že si pointu zhrnula do tak málinko slov...ach, klobúk dole, som z toho nadšená ^.^ Bude aj ďalšie? Prosím, však bude :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem ti za také krásne a povzbudivé slová, veľmi si ma nimi potešila. ♥ Som rada, že to tak zapôsobilo na tvoju milú dušu. :) Určite ešte zopár ďalších príspevkov bude, tak snáď sa ti budú rovnako páčiť. :)

      Odstrániť
  2. Naozaj krásne. Som až prekvapená, aká hĺbka sa dá dosiahnuť pár slovami. (Alebo práve preto?) Vydarili sa ti.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Nádhera, Aly :)
    Jemné a výstižné. ... a oslovujúce. Vďaka.

    OdpovedaťOdstrániť