piatok 6. októbra 2017

Malé černé a devět žen /recenzia/

Hovorí sa, že čierna farba je nadčasová a človek ňou nemá čo pokaziť. Svoje o tom vedia aj postavy z knihy Jane L. Rosenovej, ktoré na vlastnej koži zakúsili moc malých čiernych pavúkov šiat. Krajčír Moris Siegel, ktorý ich vytvoril, odchádza po celoživotnej práci na dôchodok zrovna v tom najlepšom. Toto posledné dielo jeho remeselnej zručnosti totiž zdobí titulnú stránku známeho módneho časopisu. Čierne koktejlky sú na nej ako šaty sezóny predstavené mladou začínajúcou modelkou, ktorá do New Yorku prišla z vidieka. Práve ona sa tak stáva prvou ženou, ktorej tieto šaty ovplyvnia život. Z móla ich však čaká ešte dlhá cesta k príbehom ďalších ôsmych žien, v ktorých musia splniť svoje poslanie.

Po slávnom nástupe na scénu sa ocitnú v obchodnom dome v New Yorku. Také rušné veľkomesto a len jedny výnimočné šaty. Na svojej misii putujú ako nejaká štafeta, ktorú si záujemkyne podávajú z rúk do ruky. Každá ich obdivuje a každá si ich túži aspoň obliecť. Malé čierne sa kupujú, vracajú, požičiavajú, skúšajú... ale predovšetkým sa nosia. Ďalšou ženou v poradí, ktorú budú šaty v určitom okamihu sprevádzať životom, je predavačka Natalie, so zlomeným srdcom po rozchode. Alebo tiež z takej Felicie - dlhé roky tajne zamilovanej do šéfa - v jeden večer pomôžu spraviť odvážnu a okúzľujúcu ženu. Vyriešiť svoje problémy a urobiť dôležité rozhodnutia však musia všetky sami.

Priznám sa, že v móde sa ja veľmi nevyznám a je to oblasť mimo môjho záujmu pretože všetok sa upriamuje na knihy. Táto knižka si však svojím príbehom získala moju pozornosť. Vždy ma vie osloviť myšlienka, keď úplne cudzích ľudí spája niečo jedinečné. Páčilo sa mi, ako bol tento námet spracovaný v príbehu a tiež pestrosť úloh, ktoré v ňom šaty zohrávali. Ja som si totiž predtým myslela, že ich každá žena bude chcieť mať pre seba a budú sa o ne biť alebo čo. Bola som v úžase zakaždým, keď šaty zmenili majiteľku. Prekvapovalo ma, akým spôsobom sa stávali súčasťou rôznych situácií a kam všade sa dostali.

Hneď v úvode mi bol sympatický zoznam kapitol, na ktoré je kniha rozdelená. Pomenované kapitoly jej dodávajú prehľadnosť a tak nehrozí, že by ste sa stratili v postavách. Autorka v každej kapitole totiž dáva priestor nielen hlavným deviatim hrdinkám, ale píše tiež z pohľadu ďalších rozmanitých postáv (nie nutne kladných). Veľmi oceňujem, že malou štipkou zabŕdla aj do odlišnej kultúry. Kniha je napísaná svižne, moderne a vyzdvihnúť by som takisto chcela pútavé prostredie New Yorku, v ktorom sa všetko točí ako vo víre udalostí.

Zatiaľ čo bol začiatok knižky pre mňa príjemný a milý, niekde v strede som sa zasekla. Viete, nečítam literatúru pre ženy. Nevyhľadávam ju, ba priam sa jej vyhýbam, pretože sa potom na ňu nemôžem hnevať a kritizovať ju za prvky, ktorými sa väčšinou vyznačuje. Mala by som si byť vedomá do čoho idem. Ale ja som naivná. Raz za čas sa ku mne dostane niečo, čo ma úprimne zaujme a dám tomu šancu. Malé čierne začínali sľubne, čomu som sa tešila, no čoskoro moje nadšenie vystriedalo sklamanie. Čo je kameňom úrazu? Neviem sa stotožniť s problémami z literatúry pre dospelé ženy, ktoré z veľkej časti riešia len kto bol komu neverný, koho kto podvádza... atď. Prekážalo mi, keď sa aj tu pustil príbeh podobným smerom. Romantické scény na mňa boli už príliš gýčové a čaro náhodných stretnutí pomaly vyprchalo, pretože začali pôsobiť okato.

Chcela by som ešte na niečo upozorniť - síce neviem, aký podiel na tom má český preklad, ale ten jeden škaredý vulgarizmus si mohli odpustiť. Čosi také by som tu vôbec nečakala. V závere ma tiež zamrzela istá udalosť, ktorá je podľa mňa dosť vážna na to, aby sa len tak dala zhumorizovať a akosi sa mi do povahy príbehu nehodila. Bola som však veľmi zvedavá, čo sa vo finále stane s toľko ospevovanými malými čiernymi. Nevedela som sa rozhodnúť, či si zaslúžili práve taký koniec, ale napokon som si uvedomila, že aj keď boli neobyčajné, stále sú to len šaty a dôležité je, aký človek je pod nimi.

Za knižku zo srdca ďakujem kníhkupectvu KNIHCENTRUM.SK

Názov: Malé černé a devět žen | Originálny názov: Nine Women, One Dress | Autor: Jane L. Rosenová | Vydanie: 2016 | Vydanie v Česku: Metafora, 2017 | Väzba: pevná väzba s prebalom | Počet strán: 224