nedeľa 4. februára 2018

Doslova /recenzia/

Mnohí už určite poznáme ten pocit, že sme si priali byť postavou v nejakom veľkom príbehu. Annabelle bola hlavnou hrdinkou, ale toto zistenie ani zďaleka nepokladala za úžasné. V jej živote panoval poriadok a harmónia, všetko v ňom bolo dokonalé a usporiadané, budúcnosť vopred naplánovaná... až dokým ho návšteva Lucy Keatingovej na Annabellinej škole neprevráti naruby. Lucy je slávna autorka ľúbostných románov. Jej knihy bývajú plné drámy, tragédie a lásky, ale pre Annabelle sú dôležité len reálne fakty, žiadne vymyslené príbehy. Odmieta uveriť bláznivému tvrdeniu Lucy, že píše jej život. Keď sa však Annabelle začne všetko vymykať spod kontroly, pochopí, že naozaj za to môže Lucy a rozhodne sa vziať svoj život do vlastných rúk.

Prvky, ktoré vždy vedia upútať moju pozornosť na nejakú knihu, sú knihy o knihách a knihy o psoch. Hoci psík, zobrazený aj na chrbte knižky, tu vystupuje len v malej miere, aj tak som si ju doslova zamilovala ešte predtým, než som sa pustila do jej čítania. Príjemný pocit ma sprevádzal počas celého príbehu, ktorý bol vskutku nezvyčajný. Áno, boli tam aj klišé veci. Ale nezvyčajný bol skôr v tom, že pôsobili tak inak. Akoby ich autorka vkladala do príbehu zámerne - s tým, že si uvedomuje, ako často sa v YA literatúre vyskytujú a opakujú - a chce niekoľko takýchto stereotypov zbúrať. Okrem toho som naozaj nevedela, čo ma v príbehu ešte čaká a nebola som si istá, ako vlastne skončí.

Spestrením knihy bol tiež zaujímavý pohľad na tvorbu spisovateľov. Obohacujúce myšlienky plynuli najmä z hodín tvorivého písania, na ktoré Annabelle chodila v škole. Vzhľadom na jej racionálny spôsob uvažovania, boli pre ňu tieto hodiny stratou času, ale ja som ich pokladala za úžasné. Pokojne tam mohlo byť aj viac perličiek o vytváraní príbehov a hrdinov, na ktorých čitateľ nezabudne.

Oceňujem autorkin zmysel pre humor (a profesionalitu), že v knihe zo seba spravila dosť takú bosorku. :P Síce hovorila o šťastnom konci, ale aj tak pôsobila ako zlomyseľná maniačka, ktorá sa svojím postavám vysmieva zlodušským smiechom. Lucy však do príbehu zakomponovala nielen seba ako postavu, ale aj kus z vlastného osobného života. Napríklad skutočná Lucy Keatingová je takisto majiteľkou psa, žije na rovnakom mieste v Californii a miluje hudbu a zmrzlinu. To urobilo z knihy sympatickú.

Našli sa tiež drobné chybičky, ktoré som si povšimla. Neviem, do akej miery môže za to preklad, ale slovo “čudné” sa tam vyskytlo neskutočne veľa krát. Začala som ho počítať, ale prestalo ma to baviť. Veď niečo by mohlo byť aj zvláštne alebo divné… napokon, veď len záver bol poriadne šialený. Ak som mala aj nejaké ďalšie výhrady, zabudla som na ne, pretože nič mi nedokázalo pokaziť spokojný dojem z tohto krásneho, milého a nenáročného príbehu o tom, že náš život nemusí byť dokonalý, hlavne, že patrí nám. A hoci niekedy nevieme, či robíme správne rozhodnutia, dôležité je, že sú naše.

Ďakujem...

Názov: Doslova | Originálny názov: Literally | Edícia: YOLi | Autor: Lucy Keatingová | Vydanie: 2017 | Vydanie na Slovensku: Ikar, 2017 | Väzba: mäkká väzba | Počet strán: 224