Ostrov stratených príbehov: RECENZIA | Zloděj psů (Josef Habas Urban)

4. januára 2019

RECENZIA | Zloděj psů (Josef Habas Urban)

Moje knižné satelity nastavené na kód PES zachytili signál smerom od našich českých susedov a do rúk sa mi teda dostala ďalšia (ešte k tomu ilustrovaná!) kniha, v ktorej sa behá po štyroch a vrtí chvostom. Jej názov Zloděj psů ma najprv zarazil a vyvolal vo mne otázky, čo sa pod týmto spojením slov myslí. Keď som sa rozhodovala, či mám knižke dať šancu, stačilo mi prečítať si pár prvých viet z ukážky, aby sa moje obavy z neznámeho pôvodu názvu razom rozplynuli a zatúžila som v čítaní pokračovať ďalej.

Nečakala som, že zlodej psov môže mať aj také vysvetlenie, že v niektorých chvíľach je potrebné vziať spravodlivosť do vlastných rúk, aj keď sa z človeka musí stať „zbojník“. Tento iný uhol pohľadu bol pre mňa prekvapením. Autor v zbierke príbehov, ktoré sú založené na jeho vlastných zážitkoch, píše o psoch svojho života. A píše o nich s veľkou, doslova bezhraničnou láskou. Nejde však o žiadne sladké reči, pretože tento pán svoju lásku k psom nevyjadruje slovami, ale rovno skutkami. Je schopný urobiť pre ne čokoľvek, bojuje za ich práva a slobodu akoby išlo o neho samého. Žasla som nad tým, ako silno a úprimne si váži nielen psí život, ale záleží mu na každom živote so všetkým, čo k nemu patrí. Prejavy jeho úcty a solidarity k stvoreniam boli cítiť z každej strany.

Poviedky sa čítali príjemne, pretože autor je ako rozprávač veľmi sympatický a má úžasný, láskavý zmysel pre humor. Okrem toho, že ich spája dobrodružná atmosféra, majú v sebe aj hĺbku - hĺbku prameniacu z vody divokých riek, ktoré Josef Habas Urban ako bývalý športový reprezentant sám splavoval. Knižka obsahuje množstvo myšlienok a textu na zamyslenie, neboli to však len klišoidné prázdne frázy, ale skutočne sa dotýkali ľudskej duše. Niekedy je treba človeku pripomenúť základné životné pravdy a hodnoty. Josef Habas Urban je muž so srdcom na správnom mieste a zo svojich skúseností vie, o čom hovorí. Zo spôsobu jeho písania srší pokora, čestnosť, prirodzenosť a nadhľad, vďaka ktorému si nerobí ťažkú hlavu ani z bezvýchodiskových situácií. Kniha Zloděj psů je o vzťahu človeka a psa - o tom, že byť zlodejom psov znamená aj nechať si nimi ukradnúť srdce a kolieska salámy s piškótikmi.

Moje vrúcne poďakovanie za knižku patrí kníhkupectvu Knihcentrum.sk.
Ďakujem za komentár, vážim si ho a veľmi sa z neho teším. :)