piatok 4. októbra 2013

Taký bol don Bosco: Otec a učiteľ mladých /recenzia/


Názov: Taký bol don Bosco: Otec a učiteľ mladých
Originálny názov: Don Bosco era cosí! Una piccola biografia
Autor: Enzo Bianco
Rok vydania: 1996
Vydanie na Slovensku: Don Bosco, 2008
Väzba: mäkká väzba
Počet strán: 224

Keď sa povie životopisné dielo, predstavím si kopec dátumov, mien, faktov a dlhý dej. Väčšinou to tak býva a preto vždy radšej siahnem po nejakej inej knihe. Tu to však bolo iné, pretože aj táto knižka bola iná. Som veľmi rada, že som jej dala šancu. Don Bosco si zaslúžil, aby som ho spoznala aj ja.


Kniha rozpráva o živote dona Bosca, ktorý je vyhlásený za svätého. Počas jeho mimoriadneho života zachránil mnoho ľudí, ale najmä mladých chlapcov, ktorý boli jeho prioritou. Otvoril mnoho domov po celom svete, kde prijímali chudobných chlapcov, siroty, tulákov a don Bosco ich vychovával, staral sa o nich s láskou a učil ich náboženstvu. No nič v jeho živote nebolo jednoduché, objavilo sa mu v ceste za snom mnoho prekážok, ale on sa nikdy nevzdal. Lebo ako on sám hovoril: aj ruže majú svoje tŕnie.

Na knihe ma zaujal jej výnimočný štýl. Kapitoly boli kratšie a dej bol rozdelený
podľa rôznych udalostí v jeho živote. Teda každá kapitola sa venovala inej časti života dona Bosca - mne sa najviac páčila kapitola o jeho psíkovi Sivkovi. Kniha sa mi čítala veľmi ľahko, nikde sa nič nezdržovalo, dej išiel rýchlo a každá strana ponúkala niečo zaujímavé. Príhody z každodenného života sa striedali s tými väčšími udalosťami.


Don Bosco ako človek bol výnimočná osobnosť. Nečudujem sa, že ho nasledovalo a milovalo toľko mladých. Stal sa ich otcom a oni jeho synmi. Prijal a chránil všetkých - každý jeden z chlapcov bol preňho osobitne dôležitý a to ich boli stovky. Správal sa úctivo aj ku svojim spolupracovníkom a cudzím ľuďom, no vždy prejavil svoj názor. Don Bosco nevlastnil nič a predsa mal toho nesmierne veľa - bol silná osobnosť v každej stránke, ktorá prelomila srdce aj toho najhoršieho zločinca. Narodil sa chudobný, žil chudobne, zomrel chudobný a predsa bol šťastný ako nikto iný.

Don Bosco bol aj človek so zmyslom pre humor, mal rád zábavu, smiech a hry. Neraz svojim chlapcom pripomínal, že majú byť stále veselí. A keď mal don Bosco ťažkosti, vtedy bol dvojnásobne vtipný a bol veselý aj napriek tomu. Kniha opisuje aj viaceré úsmevné príhody, ktoré ju jemne oživili.

Vždy sa trochu bojím čítať životopisy, pretože viem dopredu čo bude na konci každého z nich. Je ťažké potom čítať o smrti niekoho, s kým ste prežili celú knihu jeho života. A k tomu ešte prirátam fakt, že to všetko sa naozaj udialo. 
Tak veľmi by som chcela dona Bosca poznať a stretnúť sa s ním. Zanechal vo mne hlboký dojem a úctu. Niekoľko jeho myšlienok a názorov mi ostalo v hlave a budem sa snažiť podľa nich aj žiť. Týmto sa teda stal jedným z mojich vzorov. Kiežby len bolo viac takých ľudí ako bol don Bosco a kiežby bolo viac mladých, ktorí by sa riadili jeho vzorom.



Knižke nemôžem dať menej ako 5 hviezdičiek, 
lebo tento štýl autora sa mi pri životopise veľmi páčil

2 komentáre:

  1. O tejto knihe som ešte nepočula,ale Dona Bosca mám v úcte a patrí medzi mojich obľúbených svedcov.Takže teraz viem o ďalšej knižke na môj zoznam prianí:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To som rada, bola naozaj pútavo napísaná. :)

      Odstrániť