Upírska akadémia #1 /recenzia/

Diel série: 1. diel, Upírska akadémia [Vampire Academy]
Autor: Richelle Mead
Vydanie: 2007
Vydanie na Slovensku: Slovart, 2012
Väzba: pevná väzba
Počet strán: 320

Lissa a Rose sú najlepšie kamarátky už od detstva. Okrem kamarátstva ich spája potreba navzájom sa chrániť a podivné puto, vďaka ktorému Rose vníma aj Lissine pocity. Spolu utiekli z Akadémie sv. Vladimíra, pretože boli presvedčené, že im tam hrozí nebezpečenstvo. Rose je dampírka a je nielen oddaná kamarátka ale aj strážkyňa Lissy. Po nej, ako po morojke a poslednej členke kráľovského rodu Dragomírovcov idú strigoji. Keď ich však nájdu strážcovia a odvedú späť na Akadémiu, Rose musí podstupovať nepríjemné tréningy s nieažtakveľminepríjemným strážcom Dimitrim a Lissa začne dostávať desivé odkazy. Do toho všetkého sa za bránami Akadémie spletá sieť klamstiev, klebiet a intríg kráľovských členov.

Tak konečne aj ja som sa dostala k tej slávnej Upírskej akadémii, ktorú snáď už pozná takmer každý. Veď už len tá anotácia, že najlepšia upírska séria a žiadna tuctová séria. A k tomu všetky tie pozitívne recenzie - nuž, čakala by som od toho nesmierne veľa, ale tu išlo o upírov. A keď ide o nich, som pri knihách opatrná, pretože raz som sa pri upírskej sérii tak veľmi sklamala, že to bolo pre mňa ako facka a tak sa radšej držím na zemi a čítam ich bez očakávaní.

Richelle vytvorila zaujímavý nový svet, ktorý nám v ďalších častiach odhalí ešte určite veľa, ale na začiatku som v tom mala menší zmätok. Dampíry, moroji, strigoji. Aj keď bolo všetko pekne vysvetlené, chvíľu som sa v tom strácala. Veľmi sa mi páčilo, že autorka použila ruské mená a že hlavný hrdina bol Rus, lebo zbožňujem ruský prízvuk a ruštinu. Dimitri Belikov. No neznie to úžasne? :D

Čo mi však na knihe veľmi vadilo (no neviem, či to nebolo iba slovenským prekladom) bolo to neustále prirovnávanie začínajúce na 'ani' - ...bol modrý ani obloha (príklad). Takýto básnický prostriedok sa vôbec nehodil do knihy tohto štýlu. A ešte mi vadil ten jeden vulgarizmus, lebo neznášam vulgarizmy v knihách. Tu sa to dalo zaobísť aj bez neho a aj keď tam bol napísaný iba raz, prekáža mi to.

Do deja nás Richelle vhodila hneď na začiatku, ktorý mal v sebe akciu, ale potom sa to utíšilo a akcia sa objavila až v závere. Predtým nás autorka musela zoznámiť s prostredím, príbehom, pravidlami, postavami, s ich povahou a povahou deja. Nemyslela som si, že sa Upírska akadémia bude uberať takýmto smerom - že sa z väčšej časti budú riešiť klebety a intrigy kráľovských deciek. To mi trochu skazilo dojem z knihy. Počas príbehu sa nám odkrývali udalosti, ktoré boli dôvodom úteku Rose a Lissy a ja som ich zbierala ako také kúsky skladačky až kým nevytvorili celý obraz.
Na konci sa potom objavili skutočné zvraty, ktoré by som naozaj nečakala.

Neviem prečo, ale vzťah Dimitriho a Rose ma zatiaľ neoslovil až tak veľmi aj keď by mal, pretože takýto vzťah mám v knihách najviac rada a hrdinov ako Dimitri tiež. Nuž ale... viac som si obľúbila Christiana. Dimitri bol asi málo drzý. :D

Po prečítaní prvého dielu by som Upírsku akadémiu síce neoznačila najlepšou upírskou sériou, ale myslím, že je to celkom dobrý základ pre ďalšie diely. Som zvedavá, čo sa tam bude ešte diať a či ma to strhne tak ako všetkých ostatných. A teším sa aj na jej filmové spracovanie.