piatok 29. augusta 2014

15 dní so svätou Ritou /recenzia/

Názov: 15 dní so svätou Ritou
Originálny názov: Prier 15 jours avec sainte Rita

Edícia: 15 dní s...
Autor: 
André Bonet
Rok vydania: 2001
Vydanie na Slovensku: Lúč, 2012
Väzba: mäkká väzba
Počet strán: 92


Svätú Ritu som spoznala pred niekoľkými rokmi, keď som prvý krát videla o nej film. Ten bol taký krásny, že od toho momentu je to moja najobľúbenejšia svätica a mám ju veľmi rada. Zapísala sa mi do srdca svojím životom, v ktorom si toho prežila veľa a tak dokáže pochopiť ľudí, ktorí majú rovnaké ťažkosti ako kedysi ona. 


Už od mladosti však prejavovala veľkú trpezlivosť a vernosť Bohu - nemohla si splniť sen a vstúpiť do rehole, pretože bola donútená zosobášiť sa s mužom, ktorý ju potom psychicky aj fyzicky týral. S dôverou a vierou ho nakoniec obrátila na správnu cestu. Narodili sa im dvojičky chlapci, ale ich pokoj v rodine netrval dlho. Jej manžela zavraždili a Rita prosila Boha, aby zabránil tomu, aby sa ich synovia niekedy pomstili za smrť otca či boli ďalšou obeťou mužových nepriateľov. A tak si ich obidvoch Boh vzal tiež k sebe... Rita, ako 40 ročná vdova, znova pocítila volanie po rehoľnom povolaní, ale kvôli tomu bola dlho odmietaná. Jedným zo zázrakov v jej živote bol aj záhadný presun za múry kláštora, vďaka ktorému Ritu konečne prijali. Spomeniem ešte dôležitú časť, kvôli ktorej sa k Rite obracajú aj chorí a unavení - až do konca života mala 15 rokov na čele stigmu, hlbokú otvorenú ranu, ktorá sa nikdy nehojila. Sám Pán Ježiš jej poslal jeden tŕň zo svojej koruny... Je patrónkou nemožných vecí, beznádejných prípadov a jej symbolom je červená ruža.

Chcela som vám priblížiť Ritin zázračny ale aj bolestivý život, aby ste ju tiež trošku spoznali ak ste o nej ešte nepočuli. Na Slovensku sa úcta k nej pomaly rozširuje, preto sa teším z každého nového obrázku či dokonca knižky, ktorá u nás o svätej Rite vyjde. Preto som hneď siahla po tejto knižke, keď som ju objavila. Začala som ju čítať akurát v deň sviatku svätej Rity - 22. mája - a tešila som sa na nasledujúcich 15 dní... ale ako vidíte, dočítala som ju až teraz.

Myslela som si, že keď má kniha podtitul "Modlíme sa so svätou Ritou", bude tam na konci každého dňa nejaká modlitba. Nejaká, ktorá by tak " zhrnula" to, na čo sa ten konkrétny deň zameriaval. No v celej knižke bola len jediná modlitba. To mi chýbalo a bola som z toho trochu sklamaná.

Viem, možno som si vlastné prosby či vďaky mala povedať vlastnými slovami - zamyslieť sa nad textom a preniesť životnú skúsenosť do svojho života. Ale to mi jednoducho nešlo. Čakala som, že to bude viac osobnejšie, že tam budem hľadať viac
 samu seba, že mi knižka prehovorí až do srdca... ale asi som mala po knihe V dnešný večer, Pane... priveľké očakávania.

Nezaujal ma autorov štýl, pretože obsah knihy za to rozhodne nemohol. Hoci Ritin život už poznám, vždy si o ňom rada prečítam a dokonca som sa dozvedela o Rite aj veci, ktoré som nevedela. To bolo plusom knihy - že sa o Rite dozviete všetko a postupne. A tiež ma potešilo, že sa tam nachádzajú rôzne úryvky z dokumentov, ktoré písali o Rite z čias, kedy žila, či kedy prebiehal proces jej blahorečenia a vyhlásenia za svätú. 
Autor sa zameriaval skôr na životopisnú stránku tejto malej knižky a preto v nej nájdete všetko dôležité o svätej Rite, ale ako som už povedala, nezasiahla ma až tak a to ma mrzí...










8 komentárov:

  1. Znie to ako zaujímavé a poučné čítanie, škoda, že ti nesadol autorov štýl a nejako ťa to nezasiahlo... Možno keby som sa knihu niekde narazila, skúsila by som po nej aj tak siahnuť.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, je to škoda... Z tejto edície vyšli knižky aj ku iným svätcom napr. Ján Pavol II., Páter Pio, Faustína... každú napísal iný autor, takže niekedy možno skúsim prečítať si aj o iných. :)

      Odstrániť
  2. Film o sv.Rite som videla tiež a bol naozaj krásny(a ako vždy som plakala)....a škoda,že tam chýbali modlitby.Aj ja som si myslela,že tam budú už podľa názvu knižky...

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Vďaka za rozprávanie o sv. Rite.
    V poslednom čase často počujem o nej ako o "zázračnej orodovnici o nemožné". A práve to ma asi vo vzťahu k nej dosť odrádzalo. Ale tvoje úprimné slová mi ju zase priblížili z inej strany. Asi sa o túto zaujímavú svätú začnem zaujímať viac. Azda si k nej nakoniec aj nájdem vzťah. :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem, ale prečo ťa to odrádzalo?
      Verím, že áno. V modlitbe budem myslieť na to, aby si k tebe našla cestu. :) Vyšla u nás o nej ešte jedna knižka - životopisná. Tá sa mi páčila.

      Odstrániť
  4. Ďakujem Ti, Aly, za podelenie sa s dojmami z čítania knihy i za milé fotky.
    ... vnímam to tak, že Tvoj vzťah k sv. Rite je už hlbší než osoba, ktorej autor túto knihu adresuje. Napriek tomu ma povzbudilo, že si dokázala i tu nájsť to, čo Ťa obohatilo.

    ... keď som si prečítala, že Ti chýbali v závere zamyslení modlitby ... vnímala som to ako milú výzvu, ktorá Ti bola a je daná - ísť ešte hlbšie do vzťahu so sv. Ritou cestičkou vrúcnej osobnej modlitby.

    ... ešte raz, vďaka :)

    OdpovedaťOdstrániť