Ostrov stratených príbehov: RECENZIA | Spirit animals #1 - Zrodenie legendy (Brandon Mull)

20. apríla 2015

RECENZIA | Spirit animals #1 - Zrodenie legendy (Brandon Mull)


Erdas je svet, v ktorom každé jedenásťročné dieťa musí podstúpiť istý rituál zblíženia a napiť sa Nektáru. Počas neho môže získať duchovné zviera - toto zvláštne spojenie človeku trénovaním prináša mnohé schopnosti, silu a predovšetkým nájde vo svojom duchovnom zvierati partnera, ochrancu a spoločníka. V rôznych krajinách Erdasu získajú štyri deti puto s výnimočnými duchovnými zvieratami - Conor s vlkom, Abeke s leopardicou, Meilin s pandou a Rollan so sokolom. Nikto počas histórie pitia Nektáru tieto druhy zvierat nevyvolal, pretože patria ku Posvätným. Teraz sa však vrátili a tieto deti si vybrali, aby spolu ochránili Erdas pred niečím, čo sa tiež znova prebudilo.

Séria Spirit animals ma zaujala tým, že každý jej diel napísal iný autor. Medzi nimi znejú aj také známe mená ako Brandon Mull, Garth Nix, Marie Lu či (pre mňa najpútavejšie) Maggie Stiefvater, od ktorej som si už niečo prečítala. Každá časť mi tak dokáže ponúknuť vždy niečo nové a ja sa teším, až to budem postupne objavovať.

Hneď na začiatku knihy sa nachádza mapa (mám veľmi rada ilustrácie máp v knihách), ku ktorej som sa počas čítania aj vracala. Pomohla mi pri vytváraní predstavy o tom, ako vyzerá Erdas. Aj keď je vlastne veľmi podobný nášmu súčasnému svetu.

„Každé duchovné zviera je nezvyčajne inteligentné,“ pripomenul jej. „Tvoje bude oveľa viac než ostatné. Hoci nevie rozprávať, neznamená to, že ti nerozumie.“

Táto knižka má 200 strán a teda by sa dala označiť za takú jednohubku, ktorú prečítate za pár hodín. Čítala sa ľahko a plynulo, no ja som som ju aj napriek tomu čítala viacero dní, pretože ma bavil ten pocit, ako sa na ňu každý deň teším. Mne nevadí, keď aj krátku knihu čítam dlho, pretože mám aspoň istotu, že mi nič neunikne. Niektoré knihy ponúkajú množstvo pekných detailov, ktoré si však čitateľ musí najprv všimnúť, aby ich mohol oceniť. Práve Zrodenie legendy ma prekvapovalo rôznymi maličkosťami, vďaka ktorým sa mi kniha čítala príjemne. Či už išlo o štýl písania, momenty s vtipným nádychom, nápaditosť príbehu alebo rozumné postavy. Okrem toho som ako mladšia mala najradšej takýto druh kníh, takže čítanie prebudilo aj moju dobrodružnú dušu.

„V nijakom prípade však nezabudni, kto si a odkiaľ prichádzaš.“

Kto uhádne, prečo som vybrala práve túto kapitolu? :P
Niekomu sa táto kniha nepáčila, pretože je skôr pre deti a cítili sa na to už starí. Tomu nerozumiem - veď táto knižka sa predsa nikdy nehrala na niečo iné. Keď si vyberiem na čítanie knihu zaradenú v kategórii „pre čitateľov od 11 rokov“, od začiatku by som k nej tak mala aj pristupovať a čítať ju s určitým nadhľadom. Ja sa „nebojím“ čítať aj knihy pre deti, pretože ma ako Zrodenie legendy môžu veľmi milo prekvapiť. Dostala som viac, než som čakala. Je totiž rozdiel medzi tým, keď sú v knihe hlavní hrdinovia deti a tým, keď je kniha písaná detsky. A poviem vám, že taký Brandon Mull a ostatní autori, ktorí sa chopili ďalších dielov, rozhodne nepíšu detsky. Niekedy akoby sme zabúdali, že prvé diely aj iných sérií boli určené ako čítanie najmä pre deti (Harry Potter, Kroniky Narnie,...). Tiež sme ich postavy sledovali od začiatku - ako postupne vyrástli v hrdinov a z detí sa zrodili legendy.

Svet duchovných zvierat môžete objaviť v kníhkupectve Knihcentrum.sk,
ktorému ďakujem za recenzný výtlačok tejto knihy.

12 komentárov:

  1. Krásna recenzia!!! :) Najviac sa mi páči, ako si knihu vieš obhájiť, vlastne sa mi páči celý ten posledný odsek recenzie. A súhlasím s tým, že je rozdiel, keď niekto píše detsky alebo píše o detských hrdinoch. Veď je logické, že deti sa budú správať ako deti, pretože sú deti :D A je úžasné, že to autori aj vedeli podať...preniesť sa do detských duší a vžiť sa do nich. Takže si myslím, že táto kniha bude asi skvelá séria pre mladšie ročníky, ale aj pre iných čitateľov...čoby nie...možno aj pre mňa (nemusíme sa tváriť vždy tak dospelo :D )...ako som už raz napísala, takéto knihy pre deti nesú viac ako sa zdá. Presne ako spomínaš, je potrebné si všímať detaily :) A to s tým ostrovom je fakt že trefné :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. "Niekomu sa kniha nepáčila, pretože vraj je to skôr kniha pre deti a cítili sa na to už starí. Tomu nerozumiem - veď predsa táto knižka sa nikdy nehrala na niečo iné."
    No áno, to som bola (aj) ja. Harry Potter, Percy Jackson či Artemis Fowl sú všetko knihy už pre deti, lenže sú písané tak, že môžu zaujať všetky možné generácie.
    Toto mi také neprišlo. Toto by sa mi páčilo možno tak v dvanástich. Niečo mi tu chýbalo. Vlastne toho bolo veľa.
    Takže aj medzi detskými knihami je takýto rozdiel :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nemyslela som tým nikoho konkrétneho. :) Síce neviem, ako sa vyvinú ďalšie diely, ale možno sa po ich prečítaní bude táto séria ako celok vnímať rovnako. Predovšetkým mi vśak išlo o to, že by sa človek nemal na knihu "hnevať" za to, že pôsobila ako pre deti, keď je im aj naozaj určená.

      Odstrániť
  3. Súhlasím s tebou. Každý je iný a každý si vidí v knihe to svoje. :) Ja si myslím, že ak od knihy neočakávam veľa, nesklame ma a zatiaľ mi to vždy vyšlo. Je pravda, že keď čítam knihu, ktorú som čítala ako 12-ročná alebo ktorá je určená pre túto vekovú kategóriu, už v nej asi nebudem vidieť to, čo deti v tomto veku, no stále ma môže pobaviť :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) tiež sa snažím od kníh nič neočakávať, pretože ja sa môžem zahltiť svojimi predstavami o knihe a pritom mi môže chcieť ponúknuť niečo celkom iné. :) Netvrdím však, že sa mi to vždy darí. :D

      Odstrániť
  4. O tejto knihe som ešte nepočula, ale hneď ako si spomenula autorov, zaujalo ma to. Podľa obálky som si tiež myslela, že je to niečo pre menšie deti, ale vyzerá to fakt zaujímavo. Inak nemá byť náhodou film s podobným názvom? Lebo niečo mi to veľmi pripomína, ale teraz neviem čo. :D Možno som si to s niečím pomýlila.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Nebyť tých rôznych autorov, tiež by som to asi neriešila. :) Myslim, že už nejaký film s týmto názvom je, ale či to má niečo spoločné s touto knihou... pochybujem. :)

      Odstrániť
  5. Ahoj, Aly :)
    Vďaka Ti za recenziu, cez ktorej som mohla nazrieť do ďalšej z Tvojich kníh. Vďaka i za fotky ... no a tá tretia :) ... no, asi si ju vybrala kvôli tomu, že sme na "Ostrove stratených príbehov" ;)

    "...ma bavil ten pocit ako sa na ňu každý deň teším." ... táto veta z Tvojej recenzie mi obzvlášť zarezonovala. Vďaka i za podelenie sa s týmto Tvojim pocitom. Prajem Ti do každého dňa, aby bol prežiarený tým milým pocitom, že sa v ňom na niečo tešíš :)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Pekná recenzia.:) Knihu som si pôvodne chcela prečítať, práve kvôli tým menám (tiež sa veľmi teším na Maggie), potom ma však zarazili ohlasy... Tvoja recenzia ma znovu povzbudila, tak hádam sa k nej niekedy dostanem.:)

    OdpovedaťOdstrániť
Ďakujem za komentár, vážim si ho a veľmi sa z neho teším. :)