Ostrov stratených príbehov: RECENZIA | Fanúšička (Rainbow Rowell)

9. júna 2015

RECENZIA | Fanúšička (Rainbow Rowell)


Cath a Wren sú sestry a sú dvojčatá. Také tie, ktoré od seba nerozoznáte pokiaľ jedna z nich nemá okuliare, druhá kratšie vlasy alebo jedna z nich ruku/nohu navyše. Od detstva robili všetko spolu - a aj to najťažšie obdobie, keď ich matka nechala sedieť na schodoch pred domom a odišla na desať rokov, zvládli len preto, lebo držali spolu a navzájom sa podporovali. Obidve boli tiež rovnako veľkými fanúšičkami série kníh s názvom Simon Snow. Čítali ich, pozerali filmy, chodili na premiéry, písali fan fiction... Tento čarodejnícky svet a jeho postavy boli dlhé roky súčasťou ich života (alebo skôr ich život bol súčasťou čarodejníckeho sveta?). Celé detstvo a dospievanie sa točilo okolo Simona Snowa.

Ibaže... Wren sa chce odchodom na výšku stať už naozaj dospelou osobou a tak rozhodne, že prvýkrát v živote nebudú mať s Cath spoločnú (internátnu) izbu. Cath je v strese už aj bez toho, ešte nie je pripravená prekročiť tú hranicu medzi sladkým snívaním a reálnym životom, ktorý na ňu vonku čaká a s ktorým sa bude musieť popasovať sama bez Wren. K tomu dostala aj mrzutú spolubývajúcu s jej večne veselým frajerom a bojí sa o otca, ktorého nechali doma samého. Jediné, po čom Cath túži, je len písať svoje fan fictions a stratiť sa vo verne známom vymyslenom svete.

Keď som dočítala svoju prvú knihu od Rainbow Eleanor a Park (moja recenzia), povedala som si, že do ďalšej sa už nepustím. Akosi som sa na to necítila. Zopakovala som si to, aj keď som videla, že má vyjsť Fanúšička. No potom som si predsa skúsila prečítať aspoň anotáciu, ktorá ma na moje prekvapenie úprimne zaujala. Nakoniec som Rainbow skúsila dať druhú šancu a teraz som veľmi šťastná, že som to urobila.

Zhrniem to: na Fanúšičke sa mi páčilo snáď úplne všetko. Sadla mi ako... kniha do knihovničky. Miestami mi pripomínala moju obľúbenú knihu Len počúvaj od Sarah Dessen, ale Fanúšička asi bola ešte lepšia. Neviem, čo na nej pochváliť skôr. Zistila som, že mám veľmi rada presne takéto knihy, ktoré riešia vzťahy v rodine, pomaly sa vyvíjajúcu lásku a všetko to bolo také milé, jemné, nežné a uveriteľné. Rainbow má úžasný realistický štýl písania, pretože každý jeden rozhovor a scénu som si vedela úplne predstaviť. Niektoré boli také krásne, že som sa nad nimi prihlúplo usmievala od ucha k uchu. A na príbehu sa mi veľmi páčilo, že nebol zatienený nijakou nepeknou drámou (ako mi to pokazilo celkový dojem z E&P), ale bolo to také čisté a ja som sa na čítanie vždy tešila. Dej mal správny priebeh a kniha na mňa pôsobila príjemne aj svojím humorom.

Fan fiction zohráva v tejto knihe a v životoch postáv (teda hlavne Cath) dosť veľkú úlohu. Myslím si, že tento prvok je celkom jedinečný, lebo som ešte nevidela knihu, ktorá by sa na niečo také zameriavala. Nikdy som fan fiction nečítala ani nepísavala, nakoľko to nebolo nič pre mňa. Stále ma to veľmi nebaví, ale v knihe mi neprekážala. Po každej kapitole bol krátky úryvok a potom ešte párkrát počas deja, takže to človek môže preskočiť, ak by ho to rušilo. Išlo o fan fiction na Harryho Pottera, ale mne sa veľmi nepáčil - čarodejníci a upíri zároveň? Ďakujem, ale neprosím.

Pri čítaní je jedna z najlepších vecí, keď sa dokážete stotožniť s postavami (ak práve neumierajú). Cath bola skvelá hlavná hrdinka, ktorú som si veľmi obľúbila. Často som cítila, že jej rozumiem - že chápem, čo tým a oným chce povedať. Len na začiatku mohla trochu skľudniť a prestať opisovať pobyt v internáte akoby mala bývať v nemocnici. Venovala sa písaniu a krásne rozprávala o tom, čo pre ňu znamená. Dokonale som chápala, že sa nechcela rozlúčiť so Simonom Snowom a všetky tie spomienky spojené s ním navždy nechať za sebou. Dospieť a lúskať sa reálnym životom. Je ťažké opustiť detstvo, lebo ak to už raz spravíte, nikdy sa nebudete môcť vrátiť späť. Je nefér, že človek je dieťaťom tak krátko a dospelým po celý život. Ešteže jestvujú rozprávky, pri ktorých na to môžeme zabudnúť.

„Nebude trápne, ak budú žiť šťastne alebo aspoň žiť, až kým nepomrú,“ tvrdila Wren. „Je to tá najkrajšia a najodvážnejšia vec, o akú sa dvaja ľudia môžu pokúsiť.“

Veľmi sa mi páčilo, ako tu bol znázornený kontrast medzi dvomi dievčatami, ktoré boli vlastne vzhľadovo rovnaké - jedna sa snaží, čo najskôr byť nezávislou a tak robí veci, ktoré podľa nej prináležia dospelým - no na opíjaní sa v skutočnosti nie je nič vyspelé, človek sa pri tom aj tak správa ako decko. A druhá, Cath, sa zas silou-mocou snaží udržať tam, kde je a chrániť si svoj vlastný svet, v ktorom vyrastala - a predsa je veľmi rozumná, starostlivá a vie, čo je dôležité. Pri tejto knihe som myslela na to, ako sa aj ja niekedy svojich spomienok držím ako kliešť a veľmi by som si priala, aby sa niektoré veci a ľudia nemuseli nikdy zmeniť. Alebo aby človek nemusel vyrásť tak náhle a bez varovania. Okrem Cath sa mi páčili aj ostatné postavy a hlavný hrdina... ten bol také zlatino. Veľmi som im s Cath držala palce.

Každý z nás si určite aspoň niekedy v živote zažil také veľké fanúšikovanie, ktoré ho sprevádzalo počas toho, ako rástol. S ktorým sa raz tiež musel rozlúčiť. U mňa to bolo obdobie Twilight-u, ktorý je mojou srdcovkou a na ktorý budem vždy spomínať s láskou. Knihu Fanúšička vnímam ako akúsi poctu všetkým krásnym chvíľam, ktoré nám kedy naše fanúšikovanie do života prinieslo.

Za recenzný výtlačok tejto knihy ďakujem vydavateľstvu Ikar.
Aj vy sa môžete stať fanúšikmi Fanúšičky na Bux.sk.

11 komentárov:

  1. Veľmi pekná recenzia. :) Začínam sa na knihu tešiť. A inak kráááásne fotky, opäť! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Krásne fotky a krásna recenzia :) Fanúšičku som čítala v angličtine a veeeeľmi sa mi páčila :))) A k tomu Twilight-u... to bola séria, pri ktorej som aj ja zažila najväčšie obdobie fanúšikovania :)) A viem, že svojím osobitým spôsobom vo mne zostane už navždy :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem krásne. :) Joj, mne sa tak páčila, že by som si ju chcela prečítať aj v angličtine - aspoň niektoré scény. :)

      Odstrániť
  3. Velmi dobrá recenze =) narazila jsem na ni v knihkupectví a velmi mě oslovila, ale stále uvažuji zda si ji mám koupit v češtině nebo v angličtině =) a nakonec samozřejmě podařené fotky...=)
    http://fantasyalatriel.blogspot.cz/

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Krásna recenzia!!! :) Ako tak čítam, myslím, žeby táto kniha zaujala aj mňa a to sa už YA vyhýbam. Tiež milujem príbehy, kde sa pomaly vyvíja láska+vzťahy v rodine...ja neviem, ale asi si ju kúpim aj ja. Toľko pochvalných recenzií som už na ňu čítala a mne sa tak zdá, že si ku mne chce nájsť cestu :D...a pravdepodobne jej to aj dovolím ;)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem. :) Ale to práveže nie je YA ale NA, pretože hlavná hrdinka už nie je na strednej, ale na vysokej škole. :D Vykroč jej po tej ceste naproti (do najbližšieho kníhkupectva). :D

      Odstrániť
  5. Neviem, ja som asi jedna z mála, koho táto kniha vôbec nezaujala. Čítala som ju ešte po anglicky a hlavná postava mi vôbec nesadla ani som sa v nej nenašla, z čoho mám dosť divný pocit (čo som to za knihomoľa?), lebo každý písal, že majú z Cath dojem, akoby bola ich vernou kópiou. No fakt, som divná?? :D
    O FF som nevidela ani ja veľa kníh, ale keďže FF nemusím, nejako mi takéto príbehy k životu nechýbali a musím sa priznať, že práve tieto časti sa mi na knihe páčili najmenej.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Premýšľala som nad tým pár dní a... nie, nie si divná. :D Keďže sa venuješ písaniu, možno ťa odradzovalo to, že Cath nedokázala písať o niečom vlastnom, ale len fanfiction. :) A keďže nemáš rada ani tie, nuž... nula bodov. :D
      Ešte keď boli krátke, tak sa to dalo zniesť, no keď čítala Levimu tie kilometráky, myslela som, že ma porazí a preskočím to. Ale v tomto poradí by to asi nešlo. :D

      Odstrániť
    2. Ja som to aj preskakovala a nejako sa mi nezdalo, že by mi niečo ušlo :D :D Pre mňa to bol skôr taký priemer, neviem. Na celej knihe malo byť asi to FF najzaujímavejšie, lebo predsa len o tom autori veľmi nepíšu, ale mne sa to nepáčilo.
      Možno máš pravdu, asi to bude tým, ja som nikdy nevedela napísať ani dve vety FF na nejaký iný príbeh a to som už skúšala. Príde mi to také, že mám príliš veľa nápadov na to, aby som ešte popritom rozvíjala už existujúci svet.

      Odstrániť
Ďakujem za komentár, vážim si ho a veľmi sa z neho teším. :)