štvrtok 22. septembra 2016

P.S. /recenzia/

Okrem príbehov rada čítam aj knihy, v ktorých skutočné osobnosti píšu o svojom živote. Nemusím ich ani mať nejako špeciálne rada či byť ich obdivovateľkou. Jednoducho ma niečím zaujmú a to niečo sa potom pokúšam nájsť v knihe, ktorú sami napísali. Môžu to byť rôzni ľudia - herci, umelci… Ich svety sú také odlišné, pre mňa neznáme. Rada sa dozvedám o tom, aké je to v zákulisí toho, čo vidíme a spoznávam ich názory, postoje, myšlienky a všetko, čo zažili na miestach, ktoré navštívili. Rada tiež zisťujem, že ich život nie je vždy len pestrou ponukou možností, ale vie byť často aj rovnako obyčajný a každodenný ako ten náš.

Neznáma bola pre mňa tiež aj Aňa Geislerová - poznala som ju len z videnia a počutia jej mena v televízii, aj to len tak trošku. No svojou knihou mi dovolila spoznať ju oveľa viac a oveľa osobnejšie. Teraz, keď niekedy uvidím jej tvár a hrdzavé vlasy, nájdem v nich spomienku na rozprávanie o jej deťoch, babičkách, rodičoch… Spomeniem si na všetku tú lásku, ktorú bolo cítiť z každého jej slova. Lásku ku životu a úplne všetkému, čo prináša človeku.

Príbehy, zážitky aj malé príhody... celá knižka je plná rozmanitých chutí, jedál, vôní, farieb, nálad, emócií, miest, ľudí, životných období, ale predovšetkým jedného nemenného - tej lásky. Aňa rozpráva s úprimnosťou, nebojí sa robiť si zo seba srandu, ale vie sa tiež stíšiť a vy si uvedomíte, že k životu patria aj chvíle, kedy netreba veľa rečí. Jej knižka na mňa pôsobila veľmi milo, úsmevne, hrejivo, útulne a pozitívne. Niekedy som mala pocit, akoby som sa ja sama vrátila k niektorým okamihom môjho života. Niečo som vnímala rovnako ako Aňa a s iným som naopak nesúhlasila, ale to vôbec nevadí - patrí to k tomu.

Kniha P.S. vyšla hneď dvomi spôsobmi - v tlačenej a audio verzii. Obidve sú špeciálne niečím iným a keďže som si ju obľúbila, chcela by som ju mať aj doma v knihovničke a objavovať ju novým spôsobom. Klasické vydanie vyniká krásnym denníkovým spracovaním a ilustráciami, ale zas výnimočnosť audioknihy spočíva v tom, že jej rozprávačom je samotná autorka. Čo viac si môže čitateľ priať, ako keď mu knihu predčíta spisovateľ osobne? Aňa vie najlepšie vyjadriť, aké mala pocity v jednotlivých chvíľach. Šomre, spieva, kričí, hundre si, kde-tu zachrípne a inde počuť jej úsmev na perách. Ona to len nečíta, ona to prežíva a my s ňou. Všetky kapitoly, oddelené jemnými tónmi, majú okolo piatich minút, takže si ľahko nájdete čas nejakú si pustiť, bez ohľadu na poradie. Len tak - aby ste si rozjasnili deň. Ja sa k nim budem určite vracať - a vôbec mi nebude prekážať, ak budem niektoré poznať už naspamäť. Kniha P.S. bola ako stretnutie s najlepšou kamarátkou, ktorá mi zverovala svoje radosti i starosti a ja som len počúvala a snívala spolu s ňou.

PS: za vypočutie si tejto knihy veľmi pekne ďakujem Audioteka.sk, kde si môžete zadarmo vyskúšať 25 minútovú ukážku

Názov: P.S. | Autor: Aňa Geislerová | Interpret: Aňa Geislerová | Vydanie v Česku: Supraphon, 2015 | Dĺžka: 4 hodiny 28 minút