Ostrov stratených príbehov: PERLA V PIESKU - Tessa Afshar | Hradby hanby a hrdosti zrútili sa vďaka Božej milosti

štvrtok 21. októbra 2021

PERLA V PIESKU - Tessa Afshar | Hradby hanby a hrdosti zrútili sa vďaka Božej milosti

Všetku moju tvorbu knižných fanartov uverejňujem aj na mojom Instagrame pod hashtagom #AlyGrafikArtvik

Rachab mala len pätnásť rokov, keď ako mladé dievča prišla o celú vlastnú budúcnosť a o všetky svoje sny. V jej rodine sa stala obetným baránkom - nebolo to však „zvyčajné“ priame obetovanie Rachabinho života rôznym modlárskym bohom, no aj tak mala pocit, že v tom okamihu nezvratne zabili nielen jej telo, ale predovšetkým jej dušu, srdce, myseľ a nádej. Cítila sa ako mŕtva, pochovaná zaživa a čo je najhoršie - Rachab vedela, že odteraz bude umierať každý deň a každú noc, zas a znova.

V dôsledku krízy v ich rodine čoraz viac narastalo riziko úplného hladovania a tak Rachabin milovaný ocko dospel ku konečnému rozhodnutiu, proti ktorému nemohol odporovať nikto, ani keby chcel (ale nechcel) - dokonca sa mu musela podvoliť aj samotná Rachab. Otec, najdôležitejší muž v jej malom svete, vydal rozsudok nad vlastnou dcérou. Verdikt znel: Rachab sa stane kanaánskou neviestkou a bude sa predávať iným mužom, ktorí za to dobre zaplatia. Peniaze ich všetkých zachránia z biedy a nezáleží na tom, že Rachab tým celkom zničia. Bezhraničná dôvera v otca je razom preč a takisto tiež viera v bohov, ktorí sa len nečinne - ba až skôr lačne - pozerajú na skazený osud Rachab a celého Kanaánu.

Prešlo niekoľko rokov, z Rachab je dospelá žena a osamostatnená živiteľka samej seba. Keď už v mladosti vykročila po trýznivej ceste najstaršieho remesla, aspoň vrámci tohto stavu bola odhodlaná určiť si osobné zásady, pevne sa ich držať a využiť dané podmienky čo najlepšie. Jednoducho povedané - zmenšiť škody svojej práce vo vlastnom živote pokiaľ možno na minimum. Rachab je krásna, múdra, chytrá, žiadaná a namiesto stratenej cnostnej povesti si časom vybudovala reputáciu váženej zonah aj vo vyšších kruhoch, no i tak sa už dlhé roky neustále cíti sama a opustená. Priepastná prázdnota v jej vnútri sa nečakane začne zapĺňať s pribúdajúcimi zvesťami, ktoré sa šíriac po celom Jerichu dostanú aj do jej hostinca. Všetci obyvatelia v panike očakávajú útok Hebrejov, ktorí pod vedením ich Boha za šokujúcich okolností doteraz vyhrali každú bitku a získali každé územie Kanaánu. Jericho je ďalšie v poradí.

Ale Rachab sa nebojí, cíti skôr zvláštny pokoj a vníma nepochopiteľnú túžbu, ktoré silnejú, čím viac počúva nové informácie o Bohu Hebrejov. Správy o tom, aký je nielen mocný, ale hlavne milosrdný a súcitný Pán, sa jej ukladajú do srdca. Poznanie, že práve a len Uňho by mohla nájsť skutočnú oporu, útechu a možno dokonca aj odpustenie, ju dovedie až k tomu, že pri prvej príležitosti pomôže nepriateľom jej domoviny - dosiaľ cudzím Hebrejom s ich záhadným Bohom. Keď sa Rachab napokon ocitne na druhej - správnej - strane Izraela, zveria ju pod vedenie Salmona, uznávaného vodcu Júdovho kmeňa. Salmon nie je nadšený, že mu zavesili na krk ženu s takou minulosťou a svoje predsudky jej aj nevrlo dáva jasne najavo. No čoskoro si bude musieť (spočiatku neochotne) priznať, že viac než proti Rachab, bojuje sám so sebou a s citmi, ktoré voči nej v jeho hrdom srdci vojaka rastú.

Ide o kresťanskú fikciu dotvárajúcu biblický príbeh, ktorý má korene a základy vo Svätom Písme. Tessa Afshar medzi týmito pár letmými, no predsa podstatnými zmienkami (pretože v Biblii má každé jedno slovo svoj osobitý význam, zámer a úlohu) vo svojej predstavivosti, dare talentu a viere vyplnila „medzery“, doplnila možné realistické súvislosti a dala im pozadie širšie než boli hradby Jericha.

Skrátka - Tessa z toho mála drobných čiastočiek zrniek piesku, ktoré čas už odvial do veľmi dávnych dôb, dokázala poskladať celistvý historický obraz a prerozprávaným spracovaním ho priviesť späť aj do našej prítomnosti v 21. storočí. Veľa vecí v našich spôsoboch života sa odvtedy zmenilo a stále sa meniť bude, ale niečo vždy ostáva rovnaké, nemenné, trvalé, verné a večné po všetky veky vekov. Sú to tie pravdy, o ktorých píše Tessa - ktorými sú naplnené stránky jej knihy a ktorými sa tak pri ich čítaní napĺňalo aj moje srdce. Pravdy so stálou a pravou hodnotou predtým, teraz i potom.

Perla v piesku síce podáva biblický príbeh, no nie príbeh biblických postáv, ale osobností. Postavy sú totiž „len“ knižné charaktery, ale osobnosti sú skutoční ľudia, ktorými Rachab so Salmonom naozaj boli. Nepatrne, avšak o to viac dôležitejšie sa objavujú v Biblii - nielenže bok po boku, ale dokonca sú menovite predstavení ako súčasť rodokmeňa Pána Ježiša. Starozákonné postavenie každého z nich už snáď ani nemohlo byť odlišnejšie. No aj napriek tomu (alebo práve vďaka tomu) sa ich rozdielne životy za neznámych až tajomných okolností spojili do spoločného osudu a navždy sa zapísali do dejín spásy ako predkovia Krista.

✿ „Salmon mal syna Bóza z Rachaby.“ ✿

(Mt 1, 5)

Okrem toho, že v jednej zo záverečných scén vôbec bola vysvetlená symbolika názvu knihy,